A növekedésednek az egyik legszűkebb keresztmetszete a munkaerő, és ezen a pályán már nem csak a megszokott versenytársaidnál kell jobbnak lenned. Számolnod kell egy egészen új keletű hátráltató tényezővel is. Na de hogyan jutottunk el idáig?!

Elindult a bérháború

2017 volt az az év, amikor annyira elvadult a munkaerőhiány minden szektorban, hogy elkezdődött a bérháború. Azaz a vállalatok nagy részénél leesett a tantusz, hogy azzal tud lépéselőnybe kerülni, ha magasabb bérajánlattal rukkol elő. Valljuk be, a toborzást végrehajtóknak ez nem jelentett túl nagy szakmai kihívást. És automatikusan csak tolta, tolta felfelé a béreket. A munkaerőhiányt ideig-óráig oldotta meg és megjelent egy gazdaságilag mérgező mellékterméke. Kigazdálkodhatatlan bérek kezdtek keringeni a piacon, így a visszaszámláló egyre gyorsabban pörgött egy projekt sikerességét mérlegelve vagy egy igazán jó munkaerő alkalmazása “megéri-e” döntések meghozatalánál.

Igen, 3 évvel ezelőtt eljutottunk oda, hogy a bérezés szintje már olyan méreteket öltött, hogy valljuk be a legtöbb vállalkozásban a bér és járulékai kombó kezdte el nyomni a tulajdonosi vállakat és gátat szabni a növekedésnek. Ki mihez kezdett ezzel, az már a nagy magyar valóság meséje.

Hogyan hatott ez a munkaerő felvételre?

Toborzás és megtartás szempontjából a piac pislogott egy nagyot és ráajánlással már hozta is el egyik szereplő a másiktól a szakembert. Murphy törvénye itt sem hagyott cserben minket, hiszen az “elcsalt” munkavállalók ugyanúgy cserélték le a következő gazdát egy még többet ígérőre.

2017 előtt csak azzal, hogy aránylag jó pénzt fizettél özönlöttek hozzád a munkavállalók. Mert alig voltunk még olyan munkáltatók, akik így gondolkoztak. Én 5 éven keresztül – 2012-2017 között – csak azzal, hogy az átlagtól jóval magasabb pénzt fizettem, válogathattam a jobbnál jobbak között. Nagyon jó dolgom volt, aminek az árát megfizettem a munkavállalóimnak. De a munkaerőhiány prése megszüntette a jó dolgomat. Ránézve a piacra tudtam, hogy más eszköz kell a versenyelőnyhöz. 2018 óta azt használom.

Az innovatívabb cégek ráébredtek, hogy a marketing nem csak a termékeladásban segíthet és hogy a munkavállalókra érdemes ügyfélként tekinteni.

Mi történik most a piacon?!

Az egyik vonalon egyre inkább gátja a termelékenységnek, a növekedésnek, hogy ha elmegy egy ember hogyan pótlod, mennyi idő alatt, kivel?! Alkalmanként olyan súlyos kérdéseket vet fel egy szakember felmondása, hogy megéri-e egy újabbat az elvárt bérrel felvenni, betanítani. Mi marad utána a fejlesztésre, a tulajdonosnak?!

Egyszer csak a munkaerő tudatára ébred.

És kezd egyre inkább teret nyerni, az az új hullám, hogy nem egyik munkáltató viszi el a másiktól az értékes munkaerőt, hanem az értékes munkaerő rájön a piaci árfolyamára. Felfedezi, hogy napi 8 (12) órában, akár 2-3 cégnek is tud hatékonyan termelni, így máris eladta az idejét háromszor annyiért. Tudod igazándiból mi vezet téged – és ezzel együtt vezeted Te a munkavállalódat – erre az útra?! Az, hogy még mindig munkaidőben gondolkozol. Felveszel (keresel) egy alkalmazottat heti 40 órában. És nem találsz vagy nagyon drágán találsz. Esetleg mire betanítod már rá is jön, hogy máshol többet kereshet ezzel a tudással. Igen, azzal a tudással, amit te megadtál neki, hogy majd nálad termeljen. A bátrabbak – és egyre többen vannak – önállósodnak.

Mit tegyél?

Az elmúlt 10 évben a munkavállalói attitűd olyan mértékben változott, amit nehéz egy kis változtatással lekövetni. Vagyis inkább lehetetlen. Olyan érzésed lehet, mintha egy erős szakszervezeti lobbi mögéjük állt volna, csak azért, hogy téged kikészítsen. Megnyugtatlak, ennyire nem drámai a dolog, persze a megszokott módszerekkel, a jól bevált sémákkal próbálkozva kilátástalannak érezheted. Erre rátesz egy jó nagy lapáttal, hogy a munkavállalók friss generációja teljesen más szemlélettel rendelkezik és ez még nagyobb kihívások elé állít.

Ugyanazzal a módszerrel a toborzásban, az onboardingban, a betanításban nem leszel sikeres. Kis változtatások eszközölésével csak időt nyersz, kihúzod még 8-10 hónapig. Érdemes lenne egy egészen új nézőponttal megreformálnod ezt a területedet, mert hiába innoválsz, hiába vannak nagyratörő terveid, a mesterséges intelligencia még nem tart ott, hogy megoldja a humán erőforrás problémáidat.

Számomra egészen mást jelent a toborzás, a kiválasztás, a betanítás, a megtartás most, mint 2-3 évvel ezelőtt. A 10 évvel ezelőtti metódusokkal pedig össze sem hasonlítható. Igyekszem ezzel kapcsolatban információmorzsákat átadni a watsingdori FB oldalon és a LinkedIn-en, kövess be és rakd össze a mozaikokat. A honlapomon megtalálsz minden infót a munkamódszeremmel kapcsolatban. Amikor úgy érzed hozhatna végre valaki szenvedélyt és értelmet a toborzás-betanítás-megtartás területedre, keress meg!

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com

Nézd meg miben tud Dori segíteni a cégednek, mielőtt elszalasztanád ezt a lehetőséget!

18749